Καλλιέργεια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Φροντίζουμε τον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές!!
Ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά προβλήματα αποτελεί η μόλυνση του περιβάλλοντος. Χρόνο με τον χρόνο σημειώνεται αυξημένη επιδείνωση περιβαλλοντικών προβλημάτων και ο περιορισμός τους καθίσταται αναγκαίος.
Ο ρόλος των παιδιών είναι καθοριστικός!
Στο μέλλον θα έχουν ενεργό ρόλο ως πολίτες και θα πρέπει να έχουν καλλιεργήσει επαρκώς την περιβαλλοντική συνείδηση μέσα από την περιβαλλοντική εκπαίδευση, ώστε να μπορέσουν και αυτά να συμβάλουν στην ανάπτυξη μίας βιώσιμης κοινωνίας.
Ο Βρεφονηπιακός σταθμός «Το Χαμόγελο» έχει κινητοποιηθεί και αναλαμβάνει δράση για τη προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από την σειρά προγραμμάτων του Διεθνές δικτύου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης – Οικολογικά σχολεία που υλοποιεί, επιδιώκει την ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των νηπίων σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον.
Η περιβαλλοντική συνείδηση καλλιεργείται στα νήπια μέσα από τις ποικίλες εκπαιδευτικές ενότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος του σταθμού. Σε κάθε μια εκπαιδευτική ενότητα συμπεριλαμβάνονται στοχευμένες περιβαλλοντικές θεματικές ενότητες οι οποίες υλοποιούνται καλύπτοντας όλες τις θεματικές περιοχές του αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Προγράμματα σχεδιασμένα με επιστημονικότητα, μεράκι και δημιουργικότητα βασίζονται στην εμπειρία, τη βιωματική εκπαίδευση, δίνοντας έναυσμα για προσωπική ανακάλυψη και κριτική σκέψη. H ευαισθητοποίηση των παιδιών σε περιβαλλοντικά θέματα έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας νέας άποψης, μιας υπεύθυνης συμπεριφοράς στα πλαίσια της βελτίωσης και προστασίας του περιβάλλοντος.
Το σχολείο μας συμμετέχοντας στο Διεθνές δίκτυο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης – Οικολογικά σχολεία έχει υλοποίησει μια σειρά από εκπαιδευτικές ενότητες:
Νερό:
Τα νήπια του σταθμού κατανόησαν τη σπουδαιότητα του νερού για τη ζωή, έμαθαν για τις ιδιότητες του νερού μέσα από τα πειράματα, τον κύκλο του νερού και τη σωστή διαχείριση. Αντιλήφθηκαν την αναγκαιότητα της ανθρώπινης παρέμβασης στο υδάτινο περιβάλλον (τεχνικά έργα) αλλά προβληματίστηκαν για τη ρύπανση του υδάτινου πλούτου και ευαισθητοποιήθηκαν. Με αφορμή το συγκεκριμένο πρόγραμμα ο σταθμός συμμετείχε στο 4ο Εκπαιδευτικό Συμπόσιο Φυκολογίας με τίτλο «Τα φύκη στη ζωή πλανήτη Γη» όπου και έλαβε το Βραβείο καλύτερης παρουσίασης.
«Τα φύκη στη ζωή του πλανήτη γη»
«Επίσκεψη στο εμφιαλωτήριο ΡΟΥΒΑΣ Α.Ε γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Νερού»
Απορρίμματα:
Με μια φωνή οι μικροί μας μαθητές «Ανέλαβαν Δράση» στέλνοντας το δικό τους ξεχωριστό μήνυμα για την προστασία της φύσης:(Ανακύκλωση θα πει ξαναρχίζω από την Αρχή – μειώνω τα απορρίμματα, επαναχρησιμοποιώ, ανακυκλώνω, στο σχολείο μου στη γειτονιά μου στην πόλη μου.!!)
Μια δράση που έχει σαν στόχο να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές στην μείωση των απορριμμάτων, ώστε να αναλάβουν πρωτοβουλίες μέσα κι έξω από το σχολείο, να κινητοποιήσουν όλη τη σχολική μονάδα, να ευαισθητοποιήσουν το οικογενειακό περιβάλλον και να εμπλέξουν την τοπική κοινωνία με συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες.
Με παιγνιώδη τρόπο, χωρίς να ξεχνούν την καταγωγή τους, προσκάλεσαν τον κόσμο να τους βοηθήσει στο δύσκολο έργο τους.
«Ανακύκλωση» πρόβες για θεατρικό δρώμενο»
«ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ» στο Λούνα Παρκ της Ανακύκλωσης»
Σχολική αυλή:
Η αυλή, ως φυσικός χώρος, μπορεί να προσφέρει το πλαίσιο ανάπτυξης δραστηριοτήτων, όχι μόνο τις ώρες του διαλείμματος, οι οποίες μπορούν να γίνουν ευχάριστες και δημιουργικές, αλλά να αποτελέσει το έναυσμα ως χώρος μελέτης και δράσης στα πλαίσια ενός δομημένου προγράμματος Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Κάποια λοιπόν από τα θέματα που εκτυλίχθηκαν εκεί ήταν: Η σχολική αυλή και το φυσικό περιβάλλον, Η σχολική αυλή και οι αισθήσεις μας, Χαρτογράφηση της σχολικής αυλής, Η σχολική μας αυλή, ανάγκες και επιθυμίες μας,(Σκέψεις – Ιδέες για την διαμόρφωση της σχολικής αυλής), Το μικρό κλίμα στη σχολική αυλή, Φυτεύοντας βότανα και αρωματικά φυτά.. Ενώ παράλληλα παίξαμε παιχνίδια με δεξιότητες και σπαζοκεφαλιές.
«Ο Σχολικός μας κήπος»
«Κοιτάξτε εδώ το κήπο μας που έχει μεγαλώσει»
Ενέργεια:
Τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία της λέξης ενέργεια. Ανακάλυψαν τις διάφορες μορφές με τις οποίες εμφανίζεται (κινητική, δυναμική, πυρηνική, θερμική, ηλεκτρική). Έμαθαν για τις πηγές ενέργειας δίνοντας βάση κυρίως στις ανανεώσιμες πηγές, εννοώντας τις μορφές εκμεταλλεύσιμης ενέργειας οι οποίες προέρχονται από διάφορες φυσικές διαδικασίες, όπως ο άνεμος, η γεωθερμία, η κυκλοφορία του νερού και γενικότερα για τις εναλλακτικές των παραδοσιακών πηγών ενέργειας όπως η αιολική και η ηλιακή. Μεταξύ των άλλων τους απασχόλησε και η εξοικονόμηση της ενέργειας στο σχολείο και στο σπίτι. Οι πολλαπλές εξωτερικές επισκέψεις και εκπαιδευτικές εκδρομές ήταν απαραίτητες για την κατανόηση και σωστότερη εκπόνηση του σχεδίου δράσης.
«Το ταξίδι της Ενέργειας»
«Φτάσε όπου δεν μπορείς»
Φύση και Βιοποικιλότητα:
Οι μικροί μας φίλοι ήρθαν σε επαφή με τη φύση, γνωρίζοντας την πανίδα και τη χλωρίδα της Κρήτης. Γνώρισαν ενδημικά ζώα και φυτά του νησιού μας. Ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με τα βότανα, τις χρήσεις και τις ιδιότητές τους. Πραγματοποίησαν πολλές εξορμήσεις στη φύση και εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. Μελέτησαν τη βιοποικιλότητα διαφόρων περιοχών της Ελλάδας, όπως επίσης και το κλίμα τους. Τέλος έκαναν συγκρίσεις στα διάφορα οικοσυστήματα και παρατήρησαν ομοιότητες και διαφορές.
Όλα τα παραπάνω αποτέλεσαν το κύριο ερέθισμα, ώστε ο Βρεφονηπιακός Σταθμός «Το Χαμόγελο» να γίνει βασικός αρωγός στην πραγματοποίηση του 1ου Περιβαλλοντικού Φεστιβάλ στο Ηράκλειο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιοποικιλότητας, το Μάιο του 2018.
«Περιβαλλοντικό Φεστιβάλ»
«Ημέρα ευχαριστιών για το 1ο Περιβαλλοντικό Φεστιβάλ»
«Αν και θρόνος μου ταιριάζει, στο παράθυρο με βάζουν. Τι είναι;»
Ποιότητα ζωής (υγιεινή-διατροφή):
Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα τα νήπια του σταθμού έμαθαν να φροντίζουν το σώμα τους (καθαριότητα-υγιεινή- ασφάλεια), άλλαξαν πολλές από τις διατροφικές τους συνήθειες και προσπάθησαν να αλλάξουν τον τρόπο ζωής ολόκληρης της οικογένειας τους.
Έγιναν πολλές αναφορές στα τοπικά μας προϊόντα και γενικότερα στη Μεσογειακή διατροφή. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν όταν τους δόθηκε η ευκαιρία να βρεθούν σε μια φάρμα και να γευτούν παραδοσιακές γεύσεις. Συνειδητοποίησαν πόσο σημαντική είναι η ένταξη της γυμναστικής και της άσκησης στην καθημερινή μας ζωή. Συζήτησαν για τα αθλήματα και γνώρισαν από κοντά πολλά από αυτά σε επίσκεψή τους στο Παγκρήτιο Στάδιο. Φυσικά δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τους Ολυμπιακούς Αγώνες όπου μας έδωσαν και το ερέθισμα ώστε να θυμηθούμε ξανά τις έννοιες της ομαδικότητας, συνεργασίας, αλληλεγγύης. Τέλος αναφερθήκαμε στην ποιοτική εκμετάλλευση του ελεύθερου χρόνου μας.
Τι σημαίνει λοιπόν ψυχαγωγία και ποιά είναι τα είδη της; Επίσκεψη στη δημοτική βιβλιοθήκη, παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και μιας κινηματογραφικής ταινίας, εκδρομές στη φύση, ήταν κάποιες από τις μορφές της.
«Οι ήρωες της διατροφής»
«Το ταξίδι της ελιάς»
«Η φλόγα της ζωής»
Το Δάσος:
Το δάσος είναι απλά μια περιοχή που αποτελείται από δέντρα, θάμνους και φυτά; Το δάσος και η φύση γενικότερα είναι μια σπουδαία πηγή μάθησης. Μέσα από την θεματική ενότητα «Μαθαίνω για τα δάση» δώσαμε στα παιδιά εφόδια, εργαλεία (δραστηριότητες) καθώς και κίνητρα για να πλησιάσουν το δάσος και να μάθουν από αυτό. Κύριος και πιο σημαντικός στόχος επιλέγοντας τη θεματική ενότητα «Μαθαίνω για τα δάση» ήταν η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και η ανάπτυξη αξιών κοινωνικής ευθύνης για το μέλλον.
Πρωταρχικός στόχος ήταν να κατανοήσουν τη σημασία του δάσους όχι μόνο ως δασική έκταση αλλά και ως πηγή ζωής, ως μέρος μεγαλύτερου οικοσυστήματος και να μάθουν περισσότερα για τη ζωή του και τις λειτουργίες του.
Επιπλέον ανακάλυψαν τα οφέλη της ανθρωπότητας από το δάσος, την αλληλεπίδραση ανθρώπου – φύσης, γιατί πρέπει να αγαπήσουν τα δάση, να τα επισκέπτονται και να αποκτήσουν ένα κώδικα θετικής συμπεριφοράς απέναντι τους. Πειραματιστήκαμε με τη φύση, αξιοποιήσαμε τα υλικά που εκείνη προσφέρει και απολαύσαμε την εκπαιδευτική διαδικασία σε αυτή. Προβληματιστήκαμε για ποιους λόγους τα δάση κινδυνεύουν και συνειδητοποιήσαμε τα αίτια των μεγάλων περιβαλλοντικών καταστροφών και πώς αυτά σχετίζονται με τα δάση.
Τέλος συνειδητοποιήσαμε, συμμετέχοντας σε συλλογικές εργασίες αναπτύσσοντας αισθήματα προσφοράς, συνεργασίας και ευθύνης (δεντροφύτευση, ανακύκλωση, κλπ.),ότι τα υγιή και πράσινα δάση σημαίνουν καλύτερη ποιότητα ζωής.
Μαθαίνουμε όταν ταξιδεύουμε !
Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις, αποτελούν ένα από τα αποτελεσματικότερα διδακτικά μέσα, ειδικότερα στην προσχολική ηλικία. Αποτελούν ένα μέσο το οποίο μπορεί να δώσει την ευκαιρία στα νήπια να συμμετάσχουν σε βιωματικές δραστηριότητες αλλά και να αποκτήσουν εμπειρίες. Πιο συγκεκριμένα, μέσω αυτών τα νήπια μπορούν αποδοτικότερα να απορροφήσουν την γνώση, να αποκτήσουν εμπειρίες, να ψυχαγωγηθούν αλλά και να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους.
Ο βρεφονηπιακός σταθμός «Το Χαμόγελο» χρησιμοποιεί συστηματικά τις εκπαιδευτικές επισκέψεις σα μέσο βιωματικής μάθησης.